~sahabat~

Thursday, July 22, 2010

Cukuplah Hanya Allah Bagi Kita

Menyerahkan semua perkara kepada Allah, bertawakal kepadaNya, yakin atas segala janji-janjiNya, redha atas keputusan-Nya, berbaik sangka kepadaNya,  menunggu kelapangan daripadaNya adalah sebaik-baik buah keimanan dan merupakan sifat orang-orang mukmin yang mulia. Ketika seorang hamba berasa tenang dengan kebaikan akhir daripada urusannya dan bersandar kepada Allah atas segala urusannya serta keadaannya, maka dia akan mendapat bimbingan, penjagaan, keteguhan dan pertolongan daripada Allah swt.
"Apabila engkau mendapatkan penjagaan Allah, Maka tidurlah dengan lelap kerana sekalian urusan akan berjalan secara aman"
Ketika Nabi Ibrahim a.s, dilemparkan ke dalam api yang membara, beliau berkata: Cukuplah Allah bagiku dan Dia adalah sebaik-baik wali, kemudian Allah merubah api yang membara tersebut menjadi sejuk dan keselamatan bagi Nabi Ibrahim. Demikianlah pula dengan nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat ketika diancam oleh kaum kafir, mereka berkata;
"Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung. Maka mereka kembali dengan nikmat dan kurnia (yg besar)  dari Allah, mereka tidak mendapat bencana apa-apa, mereka mengikuti keredhaan Allah. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar" (Ali Imran: 173-174)
Sesungguhnya manusia tidak akan mampu melawan pelbagai kejadian di atas dunia ini, dia juga tidak akan menentang arus kehidupan kerana dia memang diciptakan dalam keadaan lemah dan tidak berdaya. Akan tetapi apabila dia bertawakal kepada Allah dan yakin atas pertolongannya, menyerahkan urusan kepada Allah maka dia akan dapat menghadapi pelbagai cabaran dan dugaan hidup ini, jika tidak maka apakah usaha seorang hamba yang fakir dan dhaif ini dalam menghadapi masalah dan kesukaran hidup?
"Dan bertawakallah kamu hanya kepada Allah, jika kamu orang-orang beriman" (Al-Maidah: 23)
Marilah wahai orang-orang yang ingin menasihati dirinya untuk bertawakal kepada Allah yang Maha Kuat lagi Maha Kaya dan Perkasa, hanya Allah yang dapat menyelamatkanmu daripada musibah dan melepaskanmu daripada bencana, jadikanlah syiar dan semboyan dalam hidupmu; "Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung"

Jikalau hartamu hanya sedikit, hutangmu bertambah banyak, pendapatan tidak ada, dan pemasukan wang juga tidak ada maka ucapkanlah; "Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung"

Apabila penyakit menimpamu, rasa sakit menyeksa dirimu, dan dugaan tidak henti-henti menimpamu maka ucapkanlah"Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung"

Apabila engkau berasa takut menghadapi musuhmu atau dikejutkan oleh sebab fitnah orang atau kedengkian orang maka ucapkanlah; "Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung"

Sepertimana Firman Allah swt;
"Dan cukuplah Tuhanmu menjadi Pemberi petunjuk dan Penolong" (Al-Furqan: 31) 

Sumber: 30 Kunci Meraih Kebahagiaan, Dr Aidh Al-Qarni

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails